Adresa
Karađorđeva 38
Novi Sad, Srbija
Telefon
+381 63 53 88 68
Otkrivanje zahteva za projekat veb stranica može namučiti čak i iskusne dizajnere. Zašto je to tako? Ceo proces se dosta često svodi na komunikaciju. Klijenti se razumljivo mogu boriti sa artikulisanjem svojih potreba. Terminologija je jedan deo problematike, ali i shvatanje kako veb stranice rade.
Zatoje obično na dizajnerima da razvrstaju detalje – što takođe može biti problematično. Kada dve strane ne govore istim jezikom, prirodno je da se nešto izgubi u prevodu. Čak i kada imate čvrstu ideju o tome šta projektu treba, još uvek postoje stavke koje se pojavljuju neočekivano.
Neke strategije mogu vam pomoći da napravite jasniju sliku o tome šta će biti potrebno za projekat veb stranice.
Kada razgovarate o zahtevima projekta sa klijentom, retko je da je funkcija jasna sama po sebi. Te stvari uvek imaju više nego što se samo na prvi pogled čini.
Na primer, vremenska prognoza vam može reći da će padati kiša. Ali postoji razlika između prolaznog tuša i bujice – detalji su važni.
Isto tako, pominjanje kolica za kupovinu možda zvuči dovoljno jednostavno. Ali e-trgovina je neverovatno široka tema. Ono što taj termin znači u glavi vašeg klijenta može se sasvim razlikovati od vaše vizije.
Nije dovoljno samo znati da je potrebno staviti kolica za kupovinu. Takođe treba da postoji jasna definicija šta se od te trgovine očekuje. Kao takvi, želećete da prikupite što više podataka – sa detaljima poput:
Koji proizvodi i usluge se prodaju?
Kako će se obrađivati plaćanja?
Da li je potrebna isporuka? Ako jeste, kako će to funkcionisati?
Da li će biti potrebno naplatiti porez / PDV?
Koje funkcije će biti implementirane kako bi kupcima pružile najbolje moguće iskustvo kupovine?
Gore navedena pitanja samo grebu po površini. Ali ideja je da se nastavi razotkrivanje različitih slojeva projekta. Nekoliko jednostavnih upita pokreće sav taj proces.
Kao što smo pomenuli, komunikacija je presudni faktor u razumevanju potreba projekta veb stranice. Na raspolaganju imate tajno oružje koje vam može pomoći: vaša prošla iskustva. Oni su nešto što možete koristiti za poboljšanje dijaloga i usmeravanja.
Jedna od prednosti iskustva je sposobnost prepoznavanja crvenih zastavica. To su stavke koje klijent pomene ili su pogrešne ili na neki drugi način nejasne.
Razmislite o klijentu koji traži izradu sajta – ali spominje samo desktop uređaje. Iskustvo vam govori da moderna veb lokacija mora raditi na svim veličinama ekrana. Dakle, ovo je nešto o čemu treba spomenuti u razgovoru. Možda je vaš klijent zaboravio da razgovara o mobilnom dizajnu ili nije shvatio koliko je važno da se sajt vidi na svim rezolucijama monitora i mobilnih telefona.
Ovo je još jedan primer kako klijentovi zahtevi često mogu propustiti ključne komponente. Srećom, možete se osloniti na svoje iskustvo kako bi ste pomogli u popunjavanju tih praznina.
Ponekad je lakše nekome pokazati funkciju veb stranice nego usmeno objasniti. Ovo je posebno slučaj kada su u pitanju dublje stavke poput kolica za kupovinu ili navigacionih korisničkih interfejsa. Ali moglo bi biti korisno i za gotovo sve ostalo.
Takođe se uklapa u postojeće strategije. Na početku procesa dizajniranja, neki dizajneri traže od klijenata listu veb sajtova koje im se dopadaju. Ovo nam pruža solidne ideje za različite aspekte izgleda i dizajna. A takođe može biti odlična za određivanje zahteva za veb stranice u celini.
Za klijente, funkcije koje su koristili na drugim veb lokacijama često informišu sopstvena očekivanja. Oni mogu ukazati na određene interakcije ili funkcionalnosti koje ih privlače. I, jednako važno, mogu nam reći šta ne žele. Možda je primer veb stranice samo deo onoga što traže. Ali nudi polaznu tačku od koje treba graditi.
Ovo takođe funkcioniše u oba smera. Čak i ako vam klijent nije dao primere, možete predstaviti svoj portfolio, ako ga klijent već nije video. U svakom slučaju, dodaje jasnoću u pogledu potreba projekta.
Zahtevi za projekat veb sajta dotiču se svake oblasti procesa dizajniranja i izrade. Prvo i najvažnije, oni određuju početnu procenu troškova. Ovo osigurava da ste pošteno plaćeni za posao koji obavljate ali i da klijent dibije fer cenu za ono što mu treba uraditi.
Drugo, oni takođe pomažu u izbegavanju uvek strašnog vremenskok okvira – roka izrade samog sajta. Imajući u rukama detaljan spisak zahteva, manja je verovatnoća da ćete naleteti na stavke koje su prethodno previdene.
Ne grešite: skoro je nemoguće pokriti sve potencijalne potrebe samog projekta. Pored toga, uvek postoji šansa da se zahtevi razvijaju zajedno sa samim projektom tokom izrade sajta.
Trudite se da poboljšanje komunikaciju, obraćanje pažnje na detalje može napraviti ogromnu razliku prilikom razrade projekta. Preduzimanjem gore navedenih koraka, steći ćete potpuniju sliku o potrebama projektima. To je nešto što će koristiti svima.