Adresa
Karađorđeva 38
Novi Sad, Srbija
Telefon
+381 63 53 88 68
Boje izazivaju značenje i osećanja, često na podsvesnom nivou. Kada se strateški koristi, boja je moćno sredstvo za prenošenje poruke brenda i stvaranje prepoznatljivosti brenda. Izbor boja u izradi sajta svodi se na više od samo estetike. Da biste stvorili efikasnu paletu boja za veb lokaciju, važno je prvo razumeti teoriju boja, psihologiju i harmoniju. Odatle možete da napravite paletu koja se poklapa sa vrednostima brenda, porukama i ciljanim tržištem.
Iako različite boje imaju različita značenja na pojedinačnom nivou, određene boje takođe imaju duboko ukorenjen kulturni značaj. Na primer, u zapadnim kulturama crvena boja privlači pažnju koja označava opasnost i hitnost (pomislite na znakove zaustavljanja). Međutim, u nekim istočnim kulturama, poput Kine i Indije, crvena boja predstavlja sreću. Kao još jedan primer, crna je boja smrti i žalosti u zapadnim kulturama. U nekim istočnjačkim kulturama analogna boja je bela.
Kao što ilustruju gornji primeri, kontekst je presudan u boji. U zavisnosti od toga gde se nalazi ciljno tržište brenda, boje koje se koriste mogu poslati sasvim drugačiju poruku.
Ako brend ima globalno ciljno tržište, razmislite o izbegavanju boja poput crvene koje imaju dubok kulturni značaj. Budući da su kulturna značenja boja toliko ukorenjena u našoj psihi, možda nećemo svesno shvatiti da smo neskloni određenim bojama. Naravno, postoje i izuzeci. Kompanija Coca-Cola poznata je po svojoj crvenoj marki sa potpisom. U ovom slučaju, prepoznavanje povezano sa bojom brenda je dovoljno moćno da zaseni sve negativne konotacije povezane sa crvenom bojom u zapadnom društvu.
Teorija boja je skup osnovnih principa koji upravljaju načinom stvaranja skladnih kombinacija boja. Razumevanje ovih principa je važan prvi korak u stvaranju efikasnih paleta boja za brendove i veb lokacije. Odličan alat za razumevanje osnova teorije boja je točak boja.
Primarne boje
Tri osnovne boje su crvena, žuta i plava. Kada se kombinuju, primarne boje formiraju sekundarne boje.
Sekundarne boje
Sekundarne boje su ljubičasta (crvena + plava), zelena (plava + žuta) i narandžasta (crvena + žuta). Kombinovanjem sekundarnih boja sa primarnim bojama stvaraju se tercijarne boje.
Tercijarne boje
Tercijarne boje su kombinacije primarnih i sekundarnih boja (tj. Crveno-ljubičasta, žuto-narandžasta, plavo-zelena itd.)
Nijanse i tonovi
Primarne, sekundarne i tercijarne boje smatraju se čistim bojama. Zasićeni su, živopisni i veseli. Nijanse su dodatak bele u čiste boje. Ovo stvara svetlije, manje intenzivne boje. Nijanse nastaju dodavanjem crne u čiste boje. Konačno, dodavanje crne i bele u čiste boje stvara tonove. Tonovi su prigušeniji od čistih boja.
Asocijacije boja u nastavku mogu se koristiti kao referentni vodič dok smatrate koje bi boje najbolje predstavljale određenu marku. Kako bi se ciljna publika trebala osećati kada naiđe na veb lokaciju brenda? Koje akcije treba da preduzmu? Uz pravi kontekst, boja bi mogla da napravi razliku između angažovanog potencijalnog kupca i nezainteresovanog prolaznika.
Crvena: strast, moć, ljubav, opasnost, uzbuđenje
Plava: smirenost, poverenje, kompetentnost, mir, logika, pouzdanost
Zelena: zdravlje, priroda, obilje, prosperitet
Žuta: sreća, optimizam, kreativnost, ljubaznost
Narandžasta: zabava, sloboda, toplina, udobnost, razigranost
Ljubičasta: luksuz, misterioznost, sofisticiranost, odanost, kreativnost
Ružičasta: negovanje, nežnost, iskrenost, toplina
Braon: priroda, sigurnost, zaštita, podrška
Crna: elegancija, snaga, kontrola, sofisticiranost, depresija
Bela: čistoća, mir, jasnoća, čistoća
Postoje razni alati na mreži kojima možete da pomognete u procesu stvaranja paleta boja. Lični favorit, prikazan na gornjim snimcima ekrana, je Adobe Color. Pomoću ovog alata možete se poigrati sa točkićem za boje da biste kreirali prilagođenu paletu sa bilo kojim od pet gore navedenih tipova paleta boja. Možete i da otpremite sliku iz koje izvlačite boje ili da kliknete na karticu istraži da biste pregledali stranice i stranice paleta boja.
Za početak preporučujem da odaberete tri boje za svoju paletu: glavnu (ili primarnu) boju, sekundarnu i akcentnu. Zatim koristite pravilo 60/30/10 da biste ove boje primenili u dizajnu veb stranice. Prema ovom pravilu, 60% korišćene boje treba da bude glavna boja, 30% sekundarna i 10% naglašena boja. Imajte na umu da se i crno-bela računaju kao boje.