Adresa
Karađorđeva 38
Novi Sad, Srbija
Telefon
+381 63 53 88 68
Tehnički SEO se odnosi na poboljšanje tehničkih aspekata veb lokacije kako bi se povećao rang njenih stranica u pretraživačima. Učiniti veb lokaciju bržom, lakšom za popisivanje i razumljivijom za pretraživače su stubovi tehničke optimizacije. Tehnički SEO je deo SEO-a na stranici, koji se fokusira na poboljšanje elemenata na vašoj veb lokaciji da biste dobili viši rang. To je suprotno od SEO van stranice, koji se odnosi na generisanje izloženosti za veb lokaciju putem drugih kanala.
Google i drugi pretraživači žele da predstave svojim korisnicima najbolje moguće rezultate za njihove upite. Stoga, Google-ovi roboti indeksiraju i procenjuju veb stranice na osnovu mnoštva faktora. Neki faktori su zasnovani na korisničkom iskustvu, kao što je brzina učitavanja stranice. Drugi faktori pomažu robotima pretraživača da shvate o čemu se radi na vašim stranicama. To, između ostalog, rade strukturirani podaci. Dakle, poboljšavanjem tehničkih aspekata, pomažete pretraživačima da indeksiraju i razumeju vašu veb lokaciju. Ako ovo uradite dobro, možda ćete biti nagrađeni višim rangom na Google poziciji.
Takođe funkcioniše i obrnuto: ako napravite ozbiljne tehničke greške na svom sajtu, one mogu da vas koštaju dobre pozcije na pretraživaču. Ne biste bili prvi koji je u potpunosti blokirao pretraživače da popisuju vašu veb lokaciju tako što ste slučajno dodali zadnju kosu crtu na pogrešno mesto u datoteci robots.txt.
Ali nemojte misliti da biste se trebali fokusirati samo na tehničke detalje veb stranice samo da biste zadovoljili pretraživače. Veb sajt treba da dobro funkcioniše – da bude brz, jasan i lak za korišćenje.
Tehnički ispravna veb lokacija je brza za korisnike i laka za indeksiranje za robote pretraživača. Pravilno tehničko podešavanje pomaže pretraživačima da razumeju o čemu se radi na sajtu. Takođe sprečava zabunu uzrokovanu, na primer, dupliranim sadržajem.
Danas se veb stranice moraju brzo učitavati. Ljudi su nestrpljivi i ne žele da čekaju da se stranica otvori. Već u 2016, istraživanje je pokazalo da će 53% posetilaca veb sajta napustiti ako se veb stranica ne otvori u roku od tri sekunde. A trend nije nestao – istraživanja iz 2022. sugerišu da stope konverzije e-trgovine padaju za otprilike 0,3% za svaku dodatnu sekundu koja je potrebna da se stranica učita. Dakle, ako je vaša veb lokacija spora, ljudi postaju frustrirani i prelaze na drugu veb lokaciju.
Google zna da spore veb stranice nude loše korisničko iskustvo. Zbog toga preferiraju veb stranice koje se brže učitavaju. Dakle, spora veb stranica takođe završava niže u rezultatima pretrage od njenog bržeg ekvivalenta, što rezultira još manjim saobraćajem. Od 2021. brzina učitavanja stranice je zvanično postala Google faktor rangiranja. Dakle, imati stranice koje se učitavaju dovoljno brzo je sada važnije nego ikada.
Pretraživači koriste robote za indeksiranje vašeg sajta. Roboti prate veze da bi otkrili sadržaj na vašoj veb lokaciji. Odlična interna struktura povezivanja će se pobrinuti da razumeju koji je najvažniji sadržaj na vašoj veb lokaciji.
Ali postoji više načina za vođenje robota. Možete, na primer, da im onemogućite da pretražuju određeni sadržaj ako ne želite da tamo idu. Takođe možete da im dozvolite da popisuju stranicu, ali im recite da ne prikazuju ovu stranicu u rezultatima pretrage ili da ne prate veze na toj stranici.
Možete da date uputstva robotima na svojoj veb lokaciji pomoću datoteke robots.txt. To je moćan alat, kojim treba pažljivo rukovati. Kao što smo spomenuli na početku, mala greška može sprečiti robote da indeksiraju (važne delove) vaše veb lokacije. Ponekad ljudi nenamerno blokiraju CSS i JS datoteke svoje veb lokacije u datoteci robots.txt. Ove datoteke sadrže kod koji pregledačima govori kako bi vaš sajt trebalo da izgleda i kako funkcioniše. Ako su te datoteke blokirane, pretraživači ne mogu da otkriju da li vaša veb lokacija radi ispravno.
Sve u svemu, preporučujemo da zaista zaronite u robots.txt ako želite da naučite kako to funkcioniše. Ili, možda još bolje, pustite programera da to uradi umesto vas!
Meta oznaka robots je deo koda koji nećete videti na stranici kao posetilac. Nalazi se u izvornom kodu u takozvanom glavnom delu stranice. Roboti čitaju ovaj sektor kada pronađu stranicu. U njemu će otkriti informacije o tome šta će pronaći na stranici ili šta treba da urade sa njom.
Ako želite da roboti pretraživača indeksiraju stranicu, ali da je iz nekog razloga ne bi našli u rezultatima pretrage, možete im to reći pomoću meta oznake robots. Pomoću meta oznake robota, takođe možete da ih uputite da indeksiraju stranicu, ali ne i da prate veze na stranici.
Zaključili smo da su spore veb stranice frustrirajuće. Ono što bi posetiocima moglo biti još gore od spore stranice, je stranicu koja uopšte ne postoji. Ako veza vodi do nepostojeće stranice na vašem sajtu, ljudi će naići na stranicu sa greškom 404.
Ni pretraživači ne vole da pronađu ove stranice sa greškama. I oni imaju tendenciju da pronađu još više mrtvih veza nego što ih posetioci nailaze jer prate svaku vezu na koju naiđu, čak i ako je skrivena. Nažalost, većina sajtova ima (barem neke) mrtve veze.
Da biste sprečili nepotrebne mrtve veze, uvek treba da preusmerite URL stranice kada je izbrišete ili premestite. U idealnom slučaju, preusmerili biste ga na stranicu koja zamenjuje staru stranicu.
Ako imate isti sadržaj na više stranica vašeg sajta – ili čak na drugim sajtovima – pretraživači se mogu zbuniti. Ako različite stranice prikazuju isti sadržaj, koju bi pretraživač trebalo da rangira najviše? Kao rezultat toga, oni mogu svim stranicama sa istim sadržajem dati niži rang.
Nažalost, možda imate problema sa dupliranim sadržajem, a da to niste ni svesni. Iz tehničkih razloga, različite URL adrese mogu da prikazuju isti sadržaj. Za posetioca ovo ne čini nikakvu razliku, ali za pretraživač jeste; videće isti sadržaj na drugom URL-u.
Srećom, postoji tehničko rešenje za ovaj problem. Pomoću takozvanog kanonskog elementa veze možete naznačiti šta je originalna stranica – ili stranica koju želite da rangirate u pretraživačima.
Tehnički optimizovana veb lokacija je sigurna veb lokacija. Učiniti svoju veb lokaciju bezbednom za korisnike kako bi se garantovala njihova privatnost danas je osnovni zahtev. Postoji mnogo stvari koje možete da uradite da biste svoju veb lokaciju učinili bezbednom, a jedna od najvažnijih stvari je implementacija HTTPS-a.
HTTPS osigurava da niko ne može da presretne podatke koji se šalju između pretraživača i sajta. Tako, na primer, ako se ljudi prijave na vašu veb lokaciju, njihovi akreditivi su bezbedni. Trebaće vam nešto što se zove SSL sertifikat da biste implementirali HTTPS na svoju veb lokaciju. Google priznaje važnost bezbednosti i stoga je HTTPS učinio signalom za rangiranje: bezbedne veb lokacije imaju viši rang od nebezbednih ekvivalenata.
Možete lako da proverite da li je vaša veb lokacija HTTPS u većini pregledača. Na levoj strani trake za pretragu vašeg pretraživača videćete katančić ako je bezbedna. Ako vidite reči „nije bezbedno“, vi (ili vaš programer) imate posla!
Strukturirani podaci pomažu pretraživačima da bolje razumeju vašu veb lokaciju, sadržaj ili čak vaše poslovanje. Pomoću strukturiranih podataka možete da kažete pretraživačima kakvu vrstu proizvoda prodajete ili koje recepte imate na svom sajtu. Osim toga, to će vam dati priliku da pružite sve vrste detalja o tim proizvodima ili receptima.
Postoji fiksni format u kome treba da pružite ove informacije, tako da pretraživači mogu lako da ih pronađu i razumeju. Pomaže im da stave vaš sadržaj u širu sliku.
Primena strukturiranih podataka može vam doneti više od samo boljeg razumevanja od strane pretraživača. Takođe čini da vaš sadržaj ispunjava uslove za bolje rezultate pretrage.
Jednostavno rečeno, XML mapa sajta je lista svih stranica vašeg sajta. On služi kao putokaz za pretraživače na vašoj veb lokaciji. Uz to, postaćete sigurni da pretraživači neće propustiti nijedan važan sadržaj na vašoj veb lokaciji. XML mapa sajta se često kategoriše u postove, stranice, oznake ili druge prilagođene tipove postova i uključuje broj slika i datum poslednje izmene za svaku stranicu.
Ako ima internu strukturu povezivanja koja lepo povezuje sav sadržaj, robotima XML mapa sajta neće trebati. Međutim, nemaju sve lokacije odličnu strukturu i posedovanje XML mape sajta neće naškoditi. Zato bismo uvek savetovali da imate XML mapu sajta na svojoj veb lokaciji.
Ako vaš sajt cilja više od jedne zemlje ili više zemalja u kojima se govori isti jezik, pretraživačima je potrebna mala pomoć da razumeju koje zemlje ili jezike pokušavate da dosegnete. Ako im pomognete, mogu da pokažu ljudima pravu veb lokaciju za njihovu oblast u rezultatima pretrage.
Hreflang oznake vam pomažu da uradite upravo to. Možete ih koristiti da definišete koju zemlju i jezik treba da prikazuje svaka stranica. Ovo takođe rešava mogući problem dupliranja sadržaja: čak i ako vaše veb lokacije u SAD i UK prikazuju isti sadržaj, Google će znati da su napisani za različite regione.
Optimizacija međunarodnih veb stranica je prilično specijalizirana i teška.
Dakle, ovo je ono što je tehnički SEO, ukratko. Ovde samo zagrebali samu površinu. Ima još mnogo toga da se kaže o tehničkoj strani SEO-a!