Stvari koje vasi klijenti ne zele cuti od vas

Stvari koje vaši klijenti mrze da čuju

Stvari koje većina klijenata mrzi čuti od svog programera ili dizajnera

Izvinite zbog kasnog odgovora

Klijenti ne vole ljude koji nestaju bez traga i dolaze samo da isporuče radove i naplate. Ako nikada nije bilo razmene komunikacije između dve strane, sumnjam da će klijent biti zadovoljan radom.

Neophodna je dosledna komunikacija kako bi se osiguralo da projekat teče glatko, a ako negde na liniji neko pogrešno razume termin ili kriterijume, još uvek ima vremena da se greške isprave pre roka.

Stoga, trebate da pratite klijenta dosledno svakih par dana. Takođe budite sigurni da tražite recenzije klijenata u svakom naknadnom odgovoru.

Klijent takođe treba da preuzme inicijativu da stalno poziva čoveka zaduženog za projekat i traži trenutni status projekta. Naknadni poziv ili imejl mogu biti kratki i ljubazni, kao što je „Zdravo, kako napreduje rad do sada?“ Recite programeru da cenite odgovor.

Malo ćemo kasniti

Poput klijenata iz pakla koji uvek pokušavaju da odlože plaćanje, postoje i programeri iz ponora koji uvek promaše rok. Što je još gore, oni vam čak i ne objašnjavaju svoje razloge, samo vam kažu da će projekat predati kasnije.

Kao klijent, trebalo bi da odredite rok i da im kažete da je završetak projekta na vreme od suštinske važnosti. Možete čak postaviti i mini rokove za prekretnice projekta, iako su oni samo da biste ih naveli da dođu do glavnog roka.

U slučajevima kada programeri rade zaista dobro, ali su loši u upravljanju vremenom, oni će tražiti produženje roka, nemojte biti previše ljubazni da produžite rok, posebno kada niste u mogućnosti da dozvolite produženje rokova.

Ponekad pitaju da li ste zaista tesni sa rokom bez konkretnih razloga jer pokušavaju da vide da li mogu da unesu više posla u “cevovod”.

Moraću ovo da naplatim  dodatno

Jao klijentu koji sretne programere koji naplaćuju, debelo, svaku malu promenu, a to nije retka pojava u poslovnom svetu. Pitate ih za ponudu za projekat, a oni nabrajaju svoje usluge i uslove, čineći da mislite da je to dobro i da je posao završen. Pa, to je samo početak vaše noćne more.

Pošto većina klijenata zapravo ne poseduje znanje o kodiranju ili dizajnu, lako se mogu prevariti za svoj novac. Neki programeri naplaćuju 50 do 100 EUR za promenu prebacivanja fontova, promene kontakt podataka ili zamenu pojedine slike.

Želite da promenite boju pozadine iz tamnocrvene u svetlocrvenu? 50 EUR.
Uklonite ovaj pasus teksta? 30 EUR.

Da, postoje ljudi koji ne naplaćuju svaku sitnicu te se morate čuvati takvih kompanija i ljudi.

Na početku svakog projekta, dobijte predstavu o tome kako naplaćuju manje promene, besplatno, reviziju ili naplatu po satu.

Dao sam vam popust

„To je 3.000 EUR, ali mi ćemo vam dati popust!“

To je preterivanje do maksimuma, a neki programeri to rade i onda pokušavaju da se ponašaju kao da su velikodušni dajući vam popust na konačnu sumu.

Pa, ako razmislite o tome, dajući vam popust, oni podsvesno priznaju da su njihove usluge skupe od samog početka!

Klijenti obično traže cenu i šeme plaćanja na početku projekta, ali to ne bi trebalo da bude ograničeno samo na sam glavni projekat. Trebalo bi da uđu u detalje za dodatne usluge koje su pružene nakon završetka celog projekta ili stope revizije ako se klijenti predomisle nakon postizanja određenih prekretnica.

Na ovaj način, klijenti i dalje mogu da se predomisle, a programeri neće biti zamenjeni.

Verujte mi, ja znam više od vas

Još jednu stvar koju ne treba da kažete, Verujte mi, ja znam više od vas. Verovatno je ovo istina, ali nikada ne bi trebalo da kažu svojim klijentima ovu rečenicu. Ovakav stav vas sigurno neće ostaviti u lepom utisku kod klijenta.

Problem nastaje onog momenta kad programmer iz nekog razloga ne želi da uradi posao onako kako klijent želi pa mu skreće pažnju da on više zna. Ok, ali možda klijent iz nekog razloga želi da se uradi baš onako kako on hoće. Ovo je problem i za klijenta i za programera.

Na primer, klijenti neće plaćati za dizajne koji im se ne sviđaju bez obzira na to koliko znate ili koliko znaju, ali na duge staze, ako postanete poznati kao neko ko ne daje klijentima ono što žele, neće biti dobro za vašu karijeru. Naravno uvek se klijentu može nešto sugerisati, ali ne na ovaj način.

Kako bi posao bi završen na obostrano zadovoljstvo, programmer ili dizajner mora da prati i ispuni zahteve svog klijenta, naročito ako on to izričito traži.

Za klijenta:

Ako nije važno za funkcionalnost, a više volite svoje izbore, onda učtivo odbacite njegov rad i zamolite ga da izvrši potrebne promene.

Ponekad je dovoljno samo da mu date do znanja da postoji razlog zašto pozadina mora biti određene boje; u drugim slučajevima, samo mu recite da je to ono što želite, i on će to učiniti za vas.

Promenio sam ovo da bi bilo bolje

Biće trenutaka kada mislite da ste napravili savršenu stvar, a na primopredaji, shvatite da je programmer ili dizajner napravio izmene u konačnom rezultatu, a da vas nije obavestio!

„Promenio sam ovo da bude bolje“ – ali sve je već bilo savršeno, želite da kažete. „Znam, ali ovo je bolje“, e onda neko dobije venu na čelu.

Klijenti vole radnike sa entuzijazmom, ali to nije isto što i radnici koji menjaju stvari bez da prethodno dobiju zeleno svetlo.

Istina je da programer nije angažovan da radi kao mašina koja samo sklapa sve što klijent želi, ali je takođe od suštinskog značaja da klijent postavi osnovne ideje ili elemente koji ne bi trebalo da se menjaju tokom procesa rada.

Recite svom programeru šta ne bi trebalo da se menja bez obaveštenja.

Budite konkretni, na primer, ako logotip ne može biti u bilo kojoj drugoj boji osim crvene (na svetloj pozadini) ili bele (na tamnoj pozadini), recite to.

Nema problema, ja to mogu

Osećam se krivim dok pišem ovu tačku jer sam neko ko je ovo rekao svom klijentu! Problem je bio što nisam imao pojma kako to da uradim u vreme pregovora, i ovo delim jer ne želim da ti budeš taj koji će da se opeče.

Naravno, možda ćete imati sreće i „saznati“ kako tema ili raspored ili kodiranje funkcionišu u roku, ali ne želite ovo da kažete kada je očigledno svom klijentu nećete uspeti isporučiti posao u zadatmo roku.

Ovo je moj stil rada

S vremena na vreme ćete naići na programera koji radi drugačije od drugih. Razumljivo je da imaju sopstveni pristup kada je u pitanju razvoj ili dizajniranje proizvoda. Ali ponekad su neophodne neke procedure da bi se obezbedio nesmetan tok rada i minimizirali problemi i greške kasnije tokom projekta.

U redu je da ne prate proceduru klijenta, na primer, više volim da uradim kompletan dizajn umesto da vam pokažem same skice – jer očigledno boje čine svu razliku čak i kada skice ne prate originalnu ideju, ali ako njegove različitosti počinju da odlažu ili kvare procese, čineći od vas traži produženje roka ili počinje da vam naplaćuje prekovremeni rad, onda imate razloga da tražite od njega da se vrati vašem procesu.

U ovakvim vremenima, osim ako vaša kompanija nema određenu proceduru koju treba da se pridržava, trebalo bi da prepustite osobi sa više iskustva da odluči o toku posla.

Niko ne voli kašnjenja, pa se pozabavite procesom rada u ranim fazama pregovora i ne uzimajte „ovo je moj stil rada“ kao konačni odgovor.

Zaključak 

Ukratko, ovaj članak se odnosi na proces komunikacije između programera i njihovih klijenata. Potrebno je mnogo strpljenja i ispravan stav sa obe strane da bi se osigurali optimalni rezultati, što je ono što oboje žele na prvom mestu.

Zato odvojite malo vremena da razmislite o vrsti komunikacije koju usvajate u svom radu i vidite da li to čini proces boljim ili lošijim. Sigurno imate i druge primere za koje znate da ih klijenti ne vole čuti. Lista je beskonačna a tema odlična za neku knjigu.